Mon arrivée à Montpellier - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Sammy - WaarBenJij.nu Mon arrivée à Montpellier - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Sammy - WaarBenJij.nu

Mon arrivée à Montpellier

Blijf op de hoogte en volg Sammy

10 Januari 2016 | Frankrijk, Montpellier

Bonjour,

daar zit ik dan, zondag middag, op mijn kamertje in Montpellier. Het voelt een beetje gek om dit te schrijven, omdat ik eigenlijk zelf nog steeds niet helemaal door heb dat dit écht mijn kamer is en dus ook mijn thuis voor de komende zes maanden. Toch is dat wel zo en dat merk ik ook elke dag een beetje meer.

Aankomen in een nieuw land waar je de taal niet vloeiend spreekt, geen mensen kent en helemaal opnieuw moet beginnen is altijd lastig. Dat was voor mij helaas niet anders... Op maandag avond ben ik samen met mijn vader aangekomen in Marseille, waarna we na een hotel overnachting de volgende ochtend de trein hebben gepakt naar Montpellier. Vliegen naar Montpellier is rond deze tijd van het jaar wat lastig, omdat directe vluchten vrij duur zijn. Eenmaal aangekomen in Montpellier zijn we meteen maar op weg gegaan naar de kamer en nadat ik daar de sleutel van heb gekregen hebben we de koffers gedumpt en zijn we op pad gegaan naar de Ikea! Ik heb een kamer op een campus, waar ongeveer 1000 studenten wonen verdeeld over 7 verschillende gebouwen. Er zijn wat gemeenschappelijke sportvelden maar verder heeft elke verdieping alleen een gemeenschappelijke keuken. De kamers worden leeg opgeleverd behalve de meubels, dus hebben we zowat de hele Ikea leeg gekocht. Potten, pannen, dekbedden, kussens, handdoeken etc. Dat voelde al wel als een grote stap, want als je al die spullen eenmaal gekocht hebt kun je natuurlijk niet zomaar meer terug (en hopelijk kan mijn vader me ophalen met de auto als ik terug ga haha, want heb nu wel iets meer bagage dan ik mee had in het vliegtuig!).

De volgende dag, woensdag, zou mijn vader een dagje voor zichzelf hebben en Montpellier verkennen, terwijl ik al mijn regel dingetjes zou gaan doen. Na een lekker ontbijtje in de stad ben ik vanaf mijn kamer naar de universiteit gelopen, wat een klein half uurtje is, best prima dus! Het was hier trouwens heerlijk weer, zo'n 15 graden met zon, dus jas open en zonnebril op! Aanmelden bij de universiteit ging allemaal vrij soepel en ik hoorde ook meteen dat er vrijdag een Erasmus meeting zou zijn voor alle informatie. Verder nog even een afspraak gemaakt bij de bank en daarna was het al weer tijd voor een diner! Heerlijk gegeten bij een lekker tapas restaurantje en wat door de stad gelopen en daarna op tijd naar bed.

Donderdag ging mijn vader alweer weg, dus hebben we 's ochtends nog even gezellig samen door de stad gelopen en lekker geluncht. Wat echt heel fijn is aan Frankrijk is dat mensen hier 's middags warm lunchen en dan ook echt met een voorafje, een hoofdgerecht én wijn haha! Top lunch (: Daarna m'n vader weggebracht naar de bus richting vliegveld en op naar mijn afspraak bij de bank! Toen ik vorige keer in Frankrijk was als au pair heb ik geen bankrekening aangevraagd omdat dat toen niet nodig was, maar nu wel omdat ik een soort Franse huurtoeslag kan aanvragen, le CAF, en daar moet ik een Frans rekeningnummer voor hebben. Bij de bank ging alles gelukkig goed, waarna ik op zoek ging naar een supermarkt bij mij in de buurt. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, en werd uiteindelijk nog echt een avontuur...

Aan de balie bij de campus had ik gevraagd waar de dichtstbijzijnde supermarkt was en kreeg toen een blaadje met wat supermarkten erop, die allemaal vrij ver weg leken. Bij eentje stond dat je de tram moest pakken naar 1 halte verder, dus die leek me wel prima. Alleen daar aangekomen zag ik nergens een supermarkt en heb ik een wat oudere mevrouw om hulp gevraagd. Zij zei dat de supermarkt die ik bedoelde wel nog erg ver was, maar dat ze me wel even kon brengen! Uiteindelijk bleek dat ik eigenlijk ook nog een bus had moeten nemen, maar dankzij deze aardige mevrouw werd ik voor de deur afgezet. Ik neem aan dat bijna iedereen wel eens in Frankrijk is geweest en dus weet hoe enorm de supermarkten hier wel kunnen zijn. Deze was ook echt enorm en ik was wel even bezig met alle boodschappen. Toen ik na een ruim halfuur eindelijk ongeveer alles had gevonden en had afgerekend stommelde ik met vier grote zware tassen aan boodschappen de winkel weer uit. Toen kwam alleen het volgende probleem, want waar was nou die bus? Ik besloot het maar weer te vragen aan een wat ouder stel, die aanboden om mij wel even naar de bushalte te brengen aangezien dat nog wel een stukje lopen was en ze blijkbaar konden zien dat ik niet erg mobiel was met al mijn tassen haha. Uiteindelijk hebben ze mij helemaal naar huis gebracht en echt voor de deur afgezet dus vanaf nu heb ik besloten dat zuiderlingen duidelijk vriendelijker zijn dan de mensen in Parijs! En dat is heel wat voor mij om toe te geven!

Na dit avontuur heb ik mijn eerste maaltje gekookt in de gezamenlijke keuken. Helaas is het niet zo gezellig hier als ik had gedacht, ik heb nog maar één ander iemand in de keuken gezien dus het is niet alsof mensen hier vaak samen eten geloof ik...

Vrijdag had ik mijn eerste Erasmus meeting vanuit de universiteit. De meeting begon met een nogal lange en saaie powerpoint met ongeveer een miljoen dingen die je als Erasmus student moet weten en moet doen, dus ik kan weer even vooruit met dingen regelen. Na het praatje was het tijd voor een hapje en een drankje, namelijk galletes de roi en appel cider, yum! Daar heb ik ook al twee Nederlandse meisjes ontmoet, waarvan er een ook bij mij op de campus woont en ik met de ander vrijdag avond heb gegeten. Dat was heel gezellig en super fijn om zo al wat mensen te leren kennen!

Zaterdag moest ik er weer op uit, tijd om een telefoon abonnement te regelen. Na wat gedoe is dat allemaal gelukt en ook meteen geïnformeerd naar de opties voor OV. Dat bleek best duur en veel studenten fietsen hier en als echte Hollander kon ik daarbij natuurlijk niet achterblijven! Even snel op de Franse marktplaats gekeken en op wat advertenties gereageerd en toen kreeg ik te horen dat ik zondag een prachtig fietsje kon komen ophalen. Verder heb ik zaterdag vooral thuis gezeten om te proberen mijn vakken uit de zoeken en allemaal andere dingen op te zoeken en te regelen etc. 'S avonds weer lekker gekookt en geskypt met le petit ami, geen wilde zaterdagavond voor mij dus, maar wel een fijne!

En toen was het alweer zondag en bijna het einde van mijn eerste week! Al met al vind ik dat het echt best goed gaat! (: Vanochtend heb ik mijn fiets opgehaald waar ik heel blij mee ben en die ik Chloé heb gedoopt hihi. Verder ga ik zo met de Nederlandse meisjes van de Erasmus meeting even kijken naar hoe het nou precies zit met je voor vakken inschrijven en we gaan geloof ik uit eten vanavond, met een paar Duitse meisjes. Dat wordt hoe dan ook wel gezellig en ik vind het vooral heel fijn om al wat contacten hier te hebben, ook om dingen aan te kunnen vragen. Hier alles dus goed en ik hoop in Nederland ook! Ik mis jullie wel maar ik denk dat als alles eenmaal gaat lopen dat ik het hier heel erg naar mijn zin ga hebben!

Maandag beginnen de vakken al en moet ik me overal aanmelden en echt beginnen, over hoe dat allemaal gaat houd ik jullie op de hoogte!

Heel veel liefs vanuit la douce France,
bisous, Sammy

  • 10 Januari 2016 - 15:53

    Amber:

    Hee lieve Sammy, super leuk om te lezen! Goed hoe je al zo veel hebt geregeld! En ik zie je ook helemaal voor me hoe je daar wanhopig stond te kijken met je boodschappentassen haha. Veel plezier vanavond maid! Kus Amber

  • 16 Januari 2016 - 12:46

    Anneloes:

    Bonjoourrrrr Samyyyy,

    Klinkt leuk zeg! Wel veel geregeld zeg, phoe! Hoop dat het een beetje lukt! en leuk dat je zoveel mensen aan het ontmoeten bent, we missen je wel hoor in Chateau Nobel.

    dikke kus ant

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sammy

Actief sinds 17 Sept. 2012
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 10550

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 15 Juni 2016

Eramus student in Montpellier

22 September 2012 - 27 Juli 2013

Au Pair in Parijs

Landen bezocht: