Comment le premier mois s'est passé si vite - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Sammy - WaarBenJij.nu Comment le premier mois s'est passé si vite - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Sammy - WaarBenJij.nu

Comment le premier mois s'est passé si vite

Door: Sammy

Blijf op de hoogte en volg Sammy

31 Januari 2016 | Frankrijk, Montpellier

Hallo lieve vrinden,

hier dan alweer mijn tweede reisverslag van mijn Erasmus uitwisseling naar Montpellier. Misschien is 'alweer' alleen niet helemaal het goede woord, aangezien het echt voelt als een eeuwigheid geleden dat ik voor jullie het eerste reisverslag schreef, drie weken geleden. De titel van dit reisverslag 'Hoe de eerste maand zo snel voorbij is gegaan' verklapt natuurlijk ook al een beetje dat deze eerst maand hier in Montpellier voor mijn gevoel echt voorbij is gevlogen! Ik weet niet zo goed hoe, maar ik heb nog steeds het idee dat ik net pas ben aangekomen, terwijl ik me hier toch ook al wel echt op mijn plek voel.

Een kleine recap dus maar even van de afgelopen weken, zowel voor jullie als voor mezelf, zodat ik niet vergeet wat ik nou allemaal al heb uitgespookt...

Semaine 2:
Zoals ik in mijn vorige reisverslag schreef ging ik die zondag nog uit eten met een groepje Erasmus studenten, wat echt nog heel gezellig was! We waren naar hetzelfde restaurant geweest als waar ik al met mijn vader was geweest haha, want niemand kent natuurlijk nog plekken en dit leek me wel prima.
De dag daarna was het maandag en mijn officiële 'eerste schooldag', dus dat was wel spannend! Ik had die dag twee lessen, dus nadat ik met de kaart van de campus in mijn hand had gevonden waar de lokalen waren kon ik me bij de docenenten melden. "Hallo ik ben Sammy, ik ben Erasmus student, ik vind dit een heel leuk vak maar heb niet alles kunnen volgen, kunt u mij misschien de powerpoint sturen?" En zo geschiedde. Wel echt heel fijn dat ze dat doen, want voor normale studenten doen ze dat dus niet, en die beginnen dus bij elke nieuwe dia massaal te tikken op hun toetsenborden, om maar geen mogelijk relevante informatie voor het tentamen te missen. De rest van de week is op de uni eigenlijk alles wel goed gegaan, de vakken die ik had gekozen vond ik allemaal wel leuk en interessant, en ik kan het ook veel beter volgen dan ik had gedacht. Dus dat was echt heel fijn! Omdat ik julle niet wil vervelen met een al te uitgebreide dag tot dag bespreken maar even een globaal verslag van de week; Eigenlijk eet ik heel vaak met Lisanne, want die woont dus bij mij op de campus maar wel in een ander gebouw, maar daardoor zijn we toch soort van 'huisgenoten' haha. Verder heb ik dinsdag met Lisanne en Anne wie is de mol gekeken bij twee nederlandse jongens, haddden we woensdag een feestje waarbij je een halve spelkaart kreeg en daar de andere helft van moest zoeken en wat zo uit de hand liep dat ik donderdag de hele dag alleen maar brak in mijn bed heb gelegen, ging ik vrijdag nog even drinken in de Cafe Oz, een kroeg die ze in Parijs ook hadden en waar ik toen heel vaak naar toe ging, dus dat was leuk! Zaterdag ging ik met Lisanne en nog twee Nederlandse meisjes naar de IKEA waar ik de laatste kleine dingetjes voor mijn kamer heb gehaald, en toen heeeeeel veel eten heb gekocht bij de Casine Geant, echt zo'n enorme supermarkt! Uiteindelijk had ik samen met Lisanne 8 tassen aan boodschappen, die we door meerdere keren heen en weer lopen en heel veel gesleep en zelfs met behulp van een karretje op de campus uiteindelijk thuis hebben gekregen. Dat weekend was een clubgenoot van Tom ook in Montpellier, hallo Kneepkens, en daar zijn we die avond mee uit geweest. Van tevoren heel chic ingedronken met Malibu Cola op mijn kamer met Anne, Lisanne, en nog drie duitse meisjes haha, want drank is hier een stuk duurder dan op Unitas haha. Zondag lichtelijk brakjes samen met een ander duits meisje, Anikka, en Kneepkens en zijn vrienden naar de Jardin des Plants geweest wat leuk was, daarna nog wat gechillt in hun hostel en uiteindelijk lekker uit eten geweest, drie keer raden waar want 'natuurlijk' weer bij datzelfde restaurant haha, de kaart ken ik onderhand ook uit mijn hoofd ;) En daarna nog naar de film geweest, 'Carol', over een lesbische relatie in het Amerika van de jaren '50, was heel mooi!

Semaine 3:
En toen was week 3 alweer aangebroken, en toen ik mijn rolluik opendeed toen ik wakker werd was daar; SNEEUW! Heel bizar haha want dat had ik echt niet verwacht, maar helaas hield het aan het eind van de middag alweer op, en begon het te regenen... :( Doordat ik het zo druk heb hier vind ik het ook juist wel heel lekker om af en toe niks te doen en gewoon een avondje alleen thuis te zitten, te koken en een filmpje te kijken ofzo, dus dat heb ik maandag avond gedaan. Ik leer eindelijk om wat vaker alleen te zijn, en dan ben ik nog best trots op haha. Dinsdag was ook niet helemaal mijn dag, en nadat ik gezellig even met Lisanne gegeten had gewoon lekker op tijd naar bed gegaan. Woensdag voelde ik me weer beter dus even lekker gewinkeld en een nieuwe jas gekocht, jippie! 'S avonds hadden we 'international diner' met ESN (Erasmus Student Network, de organisatie die hier allerlei activiteiten organiseert voor de Erasmus studenten). Dat was echt heel erg leuk, heel lekker gegeten van allemaal gerechten uit verschillende landen (: Donderdag samen met Lisanne voor het eerst 's avonds in het universiteitsrestaurant gegeten, wat niet echt super was, en daarna naar een van de duitse meisjes, Jana, om in te drinken en vervolgens de stad in de gaan, naar MILK. Was echt een grote club en heel leuk, dus waren de lessen vrijdag ochtend wel even wat zwaarder dan normaal. Nadat ik vrijdag nog wat had bijgeslapen was het alweer tijd voor de volgende activiteit, want deze week was de ESN welcome week, dus hadden ze elke dag een activiteit georganiseerd! Vrijdag avond was er schaatsen, dus daar heb ik als echte hollandse even mijn schaats skills kunnen laten zien en ben ik door mijn over enthousiasme ook echt keihard op mijn bek gegaan haha, de bult zit er nog steeds... Maar was wel leuk! Zaterdag gewoon rustig wakker worden, kamer schoonmaken en alweer tijd voor het volgende feestje, de French Party in Cargo! Ik moet zeggen dat ik met al dit stappen echt mega blij ben met mijn fiets, want de trams stoppen in het weekend al om 2 uur, en anders moet je dus naar huis lopen na het stappen, wat voor ons wel echt 3 kwartier duurt denk ik.... Maar ik spring gelukkig lekker op mijn fietsie, en als ik een beetje door kan fietsen ben ik binnen een kwartier thuis, dus top! Zondag alweer de laastste dag van de welcome week en daarvoor gingen we naar de dierentuin van Montpellier, de Zoo. Echt een hele mooie reuze grote dierentuin en lekker aapjes kunnen kijken, dus was wel een gezellige en rustige activiteit zo op de zondag avond. Uiteindelijk daarna nog even gegeten met Lisanne en een duits meisje, Alena, wat ook bij ons op de campus woont :)

Semaine 4:
Maandag is voor mij altijd een beetje een rare dag, omdat ik les heb van 11:15 tot 12:15, en daarna pas weer om 5 uur op de uni hoef te zijn. Opzich wel lekker dus dat ik overdag vrij heb, maar vanaf de 3e schoolweek, dus mijn 4e week, begonnen ook de speciale Erasmus vakken en ik had me ingeschreven voor het vak over de france cinéma, wat elke maandag van 6 tot 8 is, waardoor de maandag avond dus vrij lang is, en ik maandag pas om half 10 aan mijn avond eten begon haha.
Dinsdag ook een rustig dagje, lekker met Lisanne en Annika bij mij gegeten en nog even filmpje gekeken, 'Coco avant Chanel' in het frans gekeken en dat ging nog best wel goed!
Woensdag toch maar even de deur uit dus 's avonds met een ander duits meisje en een italiaans meisje, Anna Lisa en Serena, naar een bier cafe geweest en daar lekker speciaal biertjes gedronken. Daar heb ik een nieuw favoriet biertje ontdekt, Orval, dus ik kom zeker nog eens terug!
Donderdag was weer mijn vrije dag, maar deze keer een hele drukke want ik moest mijn learning agreement laten tekeken, me inschrijven voor vakken op de uni in Montpellier, deze vakken laten goedkeuren door de uni in NL, en dingen regelen voor de huurtoeslag die ik wil aanvragen, dus nogal een gedoe en vrij stressvol allemaal! Gelukkig is het nu allemaal geregeld dus dat is heel fijn! 'S avonds was het alweer tijd voor de tweede wie is de mol avond, dus weer hele gesprekken over verdachte of juist niet verdachte uitspraken van spelers, lekker gegeten en gewoon een gezellige rustige avond gehad! (: Vrijdag was het hier eindelijk weer eens lekker weer nadat het de hele week bewolkt was geweest, en daar heb ik goed van geprofiteerd door hard te gaan lopen voor het eerst hier. Was heel lekker en ging best goed, maar heb wel nog steeds spierpijn hihi. Na het hardlopen lekker gekookt en gegeten samen met Tom, we hadden een avondje 'samen' ingepland dus lekker geskypt tijdens het eten en daarna serie gekeken en allebei op tijd gaan slapen. Was heel fijn! Zaterdag even met Lisanne naar een wat grotere supermarkt geweest voor de week boodschappen, er is namelijk bij onze campus niet echt een supermarkt in de buurt en grote boodschappen doen op de fiets is ook niet echt handig, dus deze supermarkt die naast een tram halte zat was echt top! Daarna voor het eerst Montpellier verlaten en de trein genomen naar Sète, daar was 's avonds een ballet voorstelling en overdag hebben we heerlijk langs de zee gewandeld. Het ballet 'extremalism' was echt prachtig, een modern ballet dus je moet er maar van houden, maar ik vond het echt geweldig! Met de bus terug naar huis en toen was het alweer zondag ochtend.

Mijn eerste maand hier is zoals jullie kunnen lezen gevuld geweest met heel veel leuke dingen en activiteiten en ik voel me hier ook steeds weer meer op mijn plek! Natuurlijk gebeuren er ook wel eens dingen die niet zo leuk zijn of heb ik dagen waarop ik me heel rot voel en niet weet wat ik met mezelf aanmoet, maar daar probeer ik me dan ook maar bij neer te leggen en even een rustig dagje te nemen. Over het algemeen ben ik namelijk echt heel erg happy hier, heb ik leuke mensen gevonden om mee samen te zijn en geniet ik echt van elke dag hier! Het is gewoon bizar dat de eerste maand alweer voorbij is, en dat 1/5e van mijn reis er dus gewoon al op zit! Ik kan niet wachten tot het weer hier beter wordt en vanaf 20 februari heb ik 2,5 week vakantie en ga ik naar Barcelona en kom ik misschien 20 februari ook even een weekendje langs NL, dus het wordt hier echt alleen maar leuker! Vanmiddag lasergamen met ESN en ik moet zo echt gaan beginnen aan mijn wekelijkse kamer schoonmaak, bij gebrek aan een stofzuiger doe ik dat op mijn knietjes met een stoffer en blik haha, wat zorgt voor een nog groter gebrek aan motivatie dan normaal ;) Wish me luck en ik hoop dat in NL alles goed gaat!

Heel veel liefs vanuit la douce france!

Bises,
Sammy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sammy

Actief sinds 17 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1942
Totaal aantal bezoekers 10530

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 15 Juni 2016

Eramus student in Montpellier

22 September 2012 - 27 Juli 2013

Au Pair in Parijs

Landen bezocht: